Prestestien borettslag

Prestestien borettslag er i dag et veldrevet borettslag med gode boligkvaliteter og et attraktivt bomiljø. Selv om borettslaget ble ferdigstilt i 1970 og nå har over 50 års historie, holder både bygninger og leiligheter en høy standard. Dette er resultatet av langsiktig vedlikehold og omfattende oppgraderinger gjennom årene.

Borettslaget har gjennomført to store rehabiliteringsprosjekter siden oppføringen. Den første rehabiliteringen ble utført på midten av 1990-tallet. Da ble fasadene oppgradert med nye yttervegger og vinduer, samtidig som lavblokkene fikk betydelig større altaner. Dette løftet både uttrykket på byggene og bokomforten for beboerne.

Den siste store rehabiliteringen ble gjennomført i perioden 2013–2016. I dette prosjektet ble alle vann- og avløpsrør skiftet ut, og bad, toaletter og vaskerom i samtlige leiligheter ble oppgradert til moderne standard. Samtidig ble det installert balansert ventilasjon i alle leiligheter, noe som har bidratt til bedre inneklima og økt komfort.

Grendahuset

Grendahuset ligger fint til med trær på alle kanter og like ved siden av borettslagets fotballbane. Huset eies sammen med Myrdal Borettslag. Grendahuset har flere bruksområder.

Her holdes generalforsamlingene og tilstelninger som blir arrangert av PBL. Grendahuset blir også leiet ut til både beboere i laget, og til ikke boende, til sammenkomster, vennefester, bryllup, konfirmasjoner og lignende. Huset brukes også av våre spreke eldre" som er i aktivitet her hver onsdag formiddag.

Miljøkafé

Lokalet som en gang var borettslagets miljøkafé brukes fremdeles som utleielokale til forskjellige tilstelninger.

Lokalet har fullt kjøkken, og har utrustning til å arrangere sammenkomster for opp til 30 personer.

Avfallsbehandling.

I løpet av mai 2023 ble det i alle lavblokkenes bosshus byttet bosscontainere for å få redusert den kommunale avgiften på restavfall. De containere som nå er plassert ut blir, i motsetning til de "gamle", scannet og veiet slik at vi for ettertiden betaler for reell vekt av avfallet hver og en av oss kaster. (Denne type containere befinner seg allerede i høyblokkenes bossrom.)